Циливилизация

Разбира се, заглавието е пародийно. Върти ми се в главата още от вчера, когато бързайки из центъра на София, се разминах с група американци и неволно чух възклицанието на някаква жена: – Finally, some civilization! Не можах да се въздържа и се обърнах назад за да видя въпросната дама как върти очи наоколо и кима с глава. Намирахме се точно пред Военния клуб и честно казано, не можах да разбера какво имаше предвид тази госпожа. Обаче това възклицание ми се заби в съзнанието и дори успя да ме ядоса. Първо, защото се почувствах като абориген, но то си е чист комплекс, който е вграден по рождение на повечето българи. След което ме обзе патриотична ярост срещу всички тия плъзнали наоколо чуждоговорящи, които се въртят напред-назад и шумно коментират, все едно са сами на света и никой нищо не им разбира.

В крайна сметка бях принудена да призная пред себе си, че всеки от тези гости на столицата вероятно е доста разочарован и държи да го покаже. София, уви, не може да издържи в сравнение с повечето европейски столици. Нито като мащаб, нито като красота, нито като инфраструктура, хеле пък като културен или някакъв друг център. И все пак възклицанието на американката ме жегна дълбоко. Добре бе, може да ни е неподдържано, шумно, мръсно, хаотично, но чак пък нецивилизовано?! Още си спомням при разходката ми в Германия преди няколко години, колко студени и нелюбезни бяха швабите и колко демонстративно отказваха да говорят английски, въпреки че го знаят съвсем добре, но просто не искат и това е. В Щатите все още не съм била, но скоро и това ще направя. Ще им видя цивилизацията. Но ме е яд, защото ние тук се разтапяме пред всеки престрашил се да ни посети чужденец и бързаме да се покажем възможно най-гостоприемни. И на кое тогава му се вика цивилизация, да си прост и първичен или любезен и положителен към останалите?! Амахаааа!…

Вашият коментар

